Τα βήματα του ψηφιακού μετασχηματισμού στη χώρα μας, στον ιδιωτικό και δημόσιο τομέα, οι προκλήσεις και οι προοπτικές ήταν το αντικείμενο της συζήτησης στο πάνελ «Why digital transformation matters», το οποίο συντόνισε ο Φανούρης Δρακάκης, αρχισυντάκτης του 2045.gr.
Στην εποχή της ψηφιοποίησης ο όρος «ψηφιακός μετασχηματισμός» έχει καταστεί πανταχού παρών, καθώς κάθε οργανισμός, δημόσιος ή ιδιωτικός, βασίζεται όλο και περισσότερο στην τεχνολογία και στα δεδομένα που αυτή παράγει για να λειτουργεί πιο αποτελεσματικά, παρέχοντας μεγαλύτερη αξία στους πελάτες, χρήστες, καταναλωτές. Είναι μια πολυσύνθετη διαδικασία που αλλάζει όχι μόνο τη λειτουργία αυτών των οργανισμών, αλλά και την ίδια τους την κουλτούρα, σε δύο κατευθύνσεις: στο εσωτερικό τους, αλλά και προς τους πελάτες.
Οι διαστάσεις, τα βήματα που έχουν γίνει στην Ελλάδα, οι προκλήσεις και οι ευκαιρίες, το νόημα και η σημασία συνολικά του ψηφιακού μετασχηματισμού ήταν το θέμα της θεματικής που συντόνισε ο Φανούρης Δρακάκης, αρχισυντάκτης του 2045.gr, στο πλαίσιο του 8ου Οικονομικού Φόρουμ των Δελφών. Μια διακλαδική συζήτηση στην οποία συμμετείχαν διακεκριμένοι καλεσμένοι από οργανισμούς, φορείς και επιχειρήσεις που ακουμπούν από διαφορετική οπτική γωνία τον ψηφιακό μετασχηματισμό.
Ειδικότερα, στη συζήτηση συμμετείχαν οι:
Παντελής Τζωρτζάκης, Εκτελεστικός Αντιπρόεδρος, Ελληνική Αναπτυξιακή Τράπεζα
Αλέξανδρος Μανιατόπουλος, Διευθύνων Σύμβουλος, Yodiwo
Δημήτρης Γιάντσης, Γενικός Διευθυντής Έργων, Κοινωνία της Πληροφορίας
Διονύσης Διαμαντόπουλος, Partner, KPMG Greece
Θεόδωρος Γεροστεργιούδης, Ανώτερος Γενικός Διευθυντής Λειτουργιών, Μασούτης
Δημήτρης Γιάντσης: «Η κοινωνία της πληροφορίας είναι με το πόδι κολλημένο στο γκάζι»
Στην ερώτηση για το πώς η Κοινωνία της Πληροφορίας βοηθάει τον Ψηφιακό Μετασχηματισμό του Δημόσιου Τομέα, ο Δημήτρης Γιάντσης, Γενικός Διευθυντής της Γενικής Διεύθυνσης Έργων της «Κοινωνία της Πληροφορίας ΑΕ», ανέφερε ότι «Υλοποιούμε την εθνική ψηφιακή στρατηγική, διαχειριζόμαστε 400 έργα που αθροίζουν 4,9 δισ. ευρώ. Φεύγουμε από τα κατακερματισμένα data center των φορέων και υλοποιούμε έργα που παρεμβαίνουν στην ραχοκοκαλιά της δημόσιας διοίκησης, ενώ ταυτόχρονα υλοποιούμε ένα πακέτο έργων που αφορά στις ψηφιοποιήσεις τομέων, όπως αυτοί της Υγείας, της Δικαιοσύνης, της Ναυτιλίας, του ΥΠΕΞ». Ακόμα μίλησε και για την ψηφιοποίηση έργων ad hoc. Αναφέρθηκε στο Fuel Ρass και στο Μarket Ρass, που όπως ανέφερε υλοποιήθηκαν μέσα από την κοινωνία της πληροφορίας, έργα αξίας 2 δισ. Ευρώ, ενώ μίλησε και για έργα με σημαντικό κοινωνικό πρόσημο.
«Η κοινωνία της πληροφορίας είναι με το πόδι κολλημένο στο γκάζι για να προλάβει χρονοδιαγράμματα λόγω κυρίως του Ταμείου Ανάκαμψης. Το 90% των έργων είναι ήδη προκηρυγμένο. Το στοίχημα είναι η επιτυχής υλοποίηση των έργων» σημείωσε ο κ. Γιάντσης.
Παντελής Τζωρτζάκης: έρχεται το ESG Tracker
Για το πώς βοηθάει η αναπτυξιακή τράπεζα τον ψηφιακό μετασχηματισμό των επιχειρήσεων, μίλησε ο Παντελής Τζωρτζάκης, Εκτελεστικός Αντιπρόεδρος της Ελληνικής Αναπτυξιακής Τράπεζας. Αναφέρθηκε σε δυο προϊόντα, σε μία προσπάθεια να δοθούν οικονομικά κίνητρα για την ανάπτυξη της χώρας: το ESG Tracker, ένα εργαλείο όπου οι μικρομεσαίες επιχειρήσεις μπορούν να περάσουν συγκεκριμένα στοιχεία και να πάρουν τη δική τους βαθμολογία σε σχέση με τον κλάδο, αλλά και το χρηματοδοτικό εργαλείο Innovation Loan.
Ο κ. Τζωρτζάκης αναφέρθηκε και στο innoagora, το facebook επιχειρήσεων όπως το αποκάλεσε, σε μία προσπάθεια να δοθούν στην επιχειρηματικότητα δυο έξοδοι, μία στις ΗΠΑ και μία στην Κίνα. «Χρειαζόμαστε μία οικονομία εξωστρεφή, για να είσαι εξωστρεφής πρέπει να έχεις ανταγωνιστικότητα και για να έχεις ανταγωνιστικότητα πρέπει να είσαι καινοτόμος. Σαν Αναπτυξιακή Τράπεζα τα τελευταία χρόνια παίρνοντας 2,9 δισ. από το ΕΣΠΑ βγάλαμε στην αγορά 8,5 δισ. κι αυτό είχε σημαντική συνεισφορά στην ανάπτυξη» τόνισε.
Αλέξανδρος Μανιατόπουλος: ελαφρώς μεγαλύτερες οι αντιστάσεις των ελληνικών επιχειρήσεων έναντι των ευρωπαϊκών
Για τις διαφορές ανάμεσα σε ευρωπαϊκές και ελληνικές επιχειρήσεις που επιχειρούν τον ψηφιακό μετασχηματισμό, ρωτήθηκε ο Αλέξανδρος Μανιατόπουλος, CEO της Yodiwo, ο οποίος και προσδιόρισε δύο διαφορές για τις οποίες οι ελληνικές εταιρείες μοιάζουν να έχουν ελαφρώς μεγαλύτερες αντιστάσεις στην ψηφιοποίηση σε σχέση με τις ευρωπαϊκές.
Όπως εξήγησε, οι ξένοι οργανισμοί προτού υιοθετήσουν εργαλεία ψηφιακού μετασχηματισμού, έχουν ήδη δημιουργήσει ένα δομικό μοντέλο λειτουργίας τους με top down προσέγγιση, με στόχους και δείκτες επίτευξης, γνωρίζοντας που και σε ποια σημεία θα εντάξουν αυτά τα ψηφιακά εργαλεία. Αντιθέτως, στην Ελλάδα πολύ λίγες εταιρείες ακούνε αυτήν την τακτική, με αποτέλεσμα να υπάρχει καθυστέρηση στην εφαρμογή του ψηφιακού μετασχηματισμού. Μια δεύτερη διαφορά είναι ότι οι ψηφιακές λύσεις που αφορούν στην μείωση λειτουργικού κόστους προχωρούν επίσης πιο αργά στην Ελλάδα, καθώς στη χώρα μας τα συγκεκριμένα κόστη είναι μικρότερα σε σχέση με το εξωτερικό. Αντιθέτως, όπως σημείωσε ο κ. Μανιατόπουλος, όπου οι ψηφιακές λύσεις στοχεύουν στην αύξηση των κερδών, εμφανίζεται παρόμοιος χρόνος αφομοίωσης μεταξύ ελληνικών και ξένων επιχειρήσεων.
Διονύσης Διαμαντόπουλος: οι προτεραιότητες των επιχειρήσεων εξαρτώνται από τις ανάγκες τους και το στρατηγικό τους στόχο
Ο Διονύσης Διαμαντόπουλος, Partner στην KPMG Greece, αναφέρθηκε στις προτεραιότητες που πρέπει να έχει μια ελληνική επιχείρηση για να εφαρμόσει τον ψηφιακό μετασχηματισμό της, επισημαίνοντας ότι εξαρτώνται άμεσα από τις ανάγκες της και τον στρατηγικό στόχο που έχει θέσει. Ωστόσο, όπως σημείωσε, υπάρχουν και κάποιες κοινές, με πρώτη και κύρια την εμπειρία του πελάτη και τη βελτιστοποίηση της εμπειρίας του, αλλά και τη δημιουργία ενός agile λειτουργικού μοντέλου, το οποίο θα ενώσει το front office με το middle και το back office για να αντιμετωπιστούν πιο αποτελεσματικά οι προκλήσεις, αλλά και η μείωση του λειτουργικού κόστους.
Για τον κ. Διαμαντόπουλο, κατάλληλη τεχνολογία στην οποία θα πρέπει να επενδύσει μια επιχείρηση είναι εκείνη που είναι ευέλικτη και επεκτάσιμη, καθώς και εκείνη που εγγυάται το μέγιστο επίπεδο ασφάλειας, καταλήγοντας ότι οι επιχειρήσεις πρέπει να επενδύσουν και στη διαμόρφωση μιας ενιαίας κουλτούρας στο εσωτερικό τους και σε όλα τα επίπεδα.
Θεόδωρος Γεροστεργιούδης: ο ψηφιακός μετασχηματισμός έχει νόημα όταν καταλαβαίνεις γιατί τον κάνεις
Τέλος ο Θεόδωρος Γεροστεργιούδης, COO της Μασούτης Α.Ε., αναφερόμενος στον κλάδο του λιανεμπορίου αναγνώρισε ότι η γοητεία του είναι ότι πιάνει τον σφυγμό του καταναλωτή, την καθημερινότητα. Σημείωσε, ότι μετά τον κορονοϊό όταν και είχαμε την αύξηση χρήσης των online καναλιών, υπάρχει μία εκ νέου στροφή του καταναλωτή στο φυσικό κατάστημα και σε παραδοσιακές ανάγκες, όπως οι τιμές, οι προσφορές, η εξυπηρέτηση. «Φυσικά να πρέπει να έχεις στρατηγική ψηφιακού μετασχηματισμού, αλλά πρέπει να καταλαβαίνεις και γιατί το κάνεις, αλλιώς μπορεί να παρασυρθείς από το κοντέρ και να χάσεις το νόημα» τόνισε.
Για τον κ. Γεροστεργιούδη σε μια εταιρεία όπως η Μασούτης, ο ψηφιακός μετασχηματισμός παίζει εξαιρετικά σημαντικό ρόλο στην ασφάλεια των τροφίμων, σημειώνοντας το παράδειγμα χρήσης τεχνολογιών αιχμής στην κεντρική αποθήκη της εταιρείας που παρακολουθεί σε ζωντανό χρόνο την κατάσταση των τροφίμων. Ακόμα έκανε ειδική αναφορά στο γεγονός ότι πριν λίγους μήνες άνοιξε στην Ελλάδα το πρώτο σούπερ μάρκετ για άτομα με οπτική αναπηρία, δίπλα στη Σχολή Τυφλών στη Θεσσαλονίκη. «Η τεχνολογία πρέπει να υπηρετεί τον άνθρωπο. Αυτή είναι η συνταγή» είπε κλείνοντας.
Το σύνολο της συζήτησης για τον ψηφιακό μετασχηματισμό μπορείτε να τον παρακολουθήσετε στο video που ακολουθεί.