Από τις στάνταρ επιλογές εξοπλισμού και διαμόρφωσης, στις συνδρομητικές υπηρεσίες. Πώς αλλάζει ο κλάδος του αυτοκινήτου;
Θα πληρώνατε μία μηνιαία ή ετήσια συνδρομή για λίγη επιπλέον επιτάχυνση στο αυτοκίνητό σας; Μπορεί να πληρώνετε συνδρομή για μία αθλητική δραστηριότητα, για κάποια υπηρεσία streaming ή για κάποια άλλη υπηρεσία που παρέχεται online, οπότε γιατί όχι και μία συνδρομητική υπηρεσία που θα έδινε (νόμιμα και με ασφάλεια, εννοείται) λίγη έξτρα ιπποδύναμη ή κάποια επιπλέον άνεση στο όχημά σας.
Η μετατροπή των αυτοκινήτων σε υπολογιστών εν κινήσει έχει όπως φαίνεται ερεθίσει τη δημιουργικότητα των τμημάτων marketing του κλάδου. Από τη στιγμή που τα ηλεκτρονικά συστήματα βρίσκονται επί του οχήματος και ελέγχουν κάθε λειτουργία του, γιατί λοιπόν να μην προσφέρονται και κάποιες επιπλέον υπηρεσίες επί πληρωμή; Οι χρήστες των αυτοκινήτων άλλωστε έχουν συνηθίσει κατά την αγορά του οχήματος να εξετάζουν διάφορες επιπλέον επιλογές εξοπλισμού και διαμόρφωσης τις οποίες πλήρωναν εφάπαξ. Γιατί κάποιες από αυτές να μην προσφέρονται σε μηνιαία, τριμηνιαία ή ετήσια βάση;
Οι άνθρωποι λένε «όχι», αλλά όχι όλοι
Το κοινό δείχνει να απορρίπτει την ιδέα. Έρευνα του Autolist στις Ηνωμένες Πολιτείες σε δείγμα 1.200 ανθρώπων έδειξε ότι 7 στους 10 απορρίπτουν την ιδέα της απόκτησης υπηρεσιών με συνδρομή. Ο λαός μίλησε, η πλειονότητα αποφάσισε, ας κλείσουμε το θέμα. Όχι ακριβώς. Το 7% απάντησε πως ναι θα έκανε μία συνδρομή σε μία -προφανώς θεωρούμενη ως χρήσιμη- υπηρεσία, 12% έδειξε αναποφάσιστο και ένα άλλο 12% σχολίασε ότι δεν έχει σημασία με ποιον τρόπο πληρώνει κάποιος για να χρησιμοποιήσει συγκεκριμένες λειτουργίες και υπηρεσίες του οχήματος. Ακόμα και αν δεν πείθονταν οι αναποφάσιστοι, μένει ένα σχεδόν 20% της αγοράς και αυτό το ποσοστό δεν είναι διόλου ευκαταφρόνητο. Τα πιο ευκατάστατα τμήματα του πληθυσμού ήταν πιο αρνητικά στην προοπτική μιας συνδρομητικής υπηρεσίας. Μόνο το 6% των νοικοκυριών με ετήσιο εισόδημα άνω των 150.000 δολαρίων απάντησε καταφατικά στο σχετικό ερώτημα, ενώ το ποσοστό στα νοικοκυριά με εισόδημα κάτω των 30.000 δολαρίων ετησίως ήταν 10%, σχεδόν το διπλάσιο. Φαίνεται ότι ένα μέρος των νοικοκυριών χαμηλού εισοδήματος είναι περισσότερο θετικά στην ιδέα της συνδρομής προτιμώντας να πληρώνουν από λίγο για πολύ παρά να καταβάλουν μία μεγάλη εφάπαξ πληρωμή. Αυτό ίσως να εξηγεί και τη διάθεση αρκετών κατασκευαστών να εισάγουν συνδρομητικές υπηρεσίες σε οχήματα που απευθύνονται στο ευρύ κοινό.
Μία άλλη διάσταση της έρευνας – της ηλικίας των ερωτηθέντων, έδειξε επίσης ενδιαφέροντα συμπεράσματα.
Το 17% της Γενιάς Ζ δηλώνει ότι θα πλήρωνε για συνδρομητικές υπηρεσίες, ενώ στις προηγούμενες γενιές τα ποσοστά είναι μονοψήφια – 9% για τους μιλένιαλς, 6% για τη Γενιά Χ και 4% για την πρώτη μεταπολεμική γενιά. Το ενδιαφέρον των εν δυνάμει συνδρομητών εντοπίζεται σε υπηρεσίες ψυχαγωγίας και ενημέρωσης, ενώ γενικά η πλειονότητα προτιμά να έχει προεγκατεστημένα και ενεργοποιημένα από τη φάση της αγοράς, υπηρεσίες που σχετίζονται με τη λειτουργία του οχήματος.
Κάτι παραπάνω για επιπλέον άλογα και ταχύτητα
Η αυτοκινητοβιομηχανία ακούει και δοκιμάζει με τις εταιρείες να επιλέγουν διαφορετικές προσεγγίσεις. Η Mercedes ΗΠΑ προσφέρει εδώ και περίπου έναν χρόνο στους πελάτες που έχουν επιλέξει ένα ηλεκτροκίνητο όχημα της σειράς EQ, τη δυνατότητα να δοκιμάσουν δωρεάν για έναν μήνα τη λειτουργία της αυξημένης επιτάχυνσης.
Ανάλογα με το μοντέλο, μειώνει τον χρόνο που χρειάζεται το όχημα για να φτάσει την ταχύτητα των 80 μιλίων (96 χλμ/ώρα) έως και κατά ένα δευτερόλεπτο. Επίσης, προσθέσει από 60 ως και 87 άλογα στη συνολική ιπποδύναμη του αυτοκινήτου. Αν τους αρέσει, μπορούν να τη διατηρήσουν ενεργοποιημένη έναντι 1.200 δολαρίων το έτος, δηλαδή 100 δολαρίων τον μήνα.
Με απλούς υπολογισμούς μπορούμε να πούμε ότι ο πελάτης πληρώνει από 14 ως 20 δολάρια τον χρόνο για κάθε επιπλέον άλογο στη μηχανή του.
Μόνιμα ή με συνδρομή;
Μία επίσκεψη στο βρετανικό site της BMW βοηθάει να δούμε τα πράγματα στη σωστή τους διάσταση. Η γερμανική εταιρεία προωθεί, μεταξύ άλλων, την υπηρεσία Parking Assistant Professional, που όπως μαρτυρά το όνομά της, αναλαμβάνει να κάνει όλους τους ελιγμούς στάθμευσης, απαλλάσσοντας τον οδηγό από το σχετικό άγχος. Η μόνιμη εγκατάσταση του συστήματος κοστίζει 450 στερλίνες αλλά υπάρχουν και επιλογές συνδρομής που ξεκινούν από 25 στερλίνες για έναν μήνα και φτάνουν τις 350 στερλίνες για τρία χρόνια. Αντίστοιχα, ένα προηγμένο σύστημα ανάρτησης που προσαρμόζεται στις οδικές συνθήκες και στον τρόπο οδήγησης, κοστίζει 395 στερλίνες για μόνιμη εγκατάσταση, ενώ η συνδρομή ξεκινάει από 18 στερλίνες για έναν μήνα και φτάνει ως τις 280 στερλίνες για μια τριετία.
Το ίδιο ισχύει για όλες τις επιπλέον υπηρεσίες που προσφέρει η BMW μέσω της πλατφόρμας Connected Drive. Η προσθήκη επιπλέον χαρακτηριστικών και λειτουργιών είναι συνήθης πρακτική στην αυτοκινητοβιομηχανία, αυτό όμως που δεν είναι, είναι η πρόταση της συνδρομητικής υπηρεσίας. Ενδεχομένως η συγκεκριμένη προσέγγιση να ταιριάζει περισσότερο σε συστήματα μίσθωσης οχημάτων, όμως η τάση είναι σαφής.
Και online shopping έχουμε
Η General Motors, η δημιουργός μερικών από τους πιο διάσημους πρεσβευτές του αμερικανικού τρόπου ζωής όπως είναι η Σέβρολετ και η Κάντιλακ, έχει σχέδια. Σταδιακά και για τα επόμενα τρία χρόνια θα προσθέτει συνδρομητικές ψηφιακές υπηρεσίες στα νέα της μοντέλα. Την αποκάλυψη έκανε ο Στιβ Καρλάιλ περιφερειακός διευθυντής της εταιρείας για τη Βόρεια Αμερική μιλώντας στους μετόχους, χωρίς όμως να μπει σε λεπτομέρειες.
Το Reuters ανέφερε ότι ο Καρλάιλ έκανε λόγο για περίπου 50 υπηρεσίες που θα βασίζονται στην πλατφόρμα Ultifi της GM. Η πλατφόρμα θα επιτρέπει τη λήψη και εγκατάσταση εφαρμογών λογισμικού με το όχημα σε λειτουργία, ενώ θα προσφέρει ανάμεσα σε άλλα, υπηρεσίες online αγορών. Ίσως λύση στο μποτιλιάρισμα να είναι περισσότερη… κατανάλωση…
Μια άλλη αγορά είναι έτοιμη
Η αγορά των επαγγελματικών οχημάτων δείχνει να είναι περισσότερο ώριμη και έτοιμη στη χρήση συνδρομητικών υπηρεσιών. Η Ford Pro, η οποία προσφέρει επαγγελματικά οχήματα, πρόσφατα δήλωσε ότι έχει 400.000 συνδρομητές στην πλατφόρμα της, αριθμός αυξημένος κατά 60% σε ετήσια βάση. Η εταιρεία εκτιμά ότι σε τρία χρόνια από σήμερα, το 20% των ακαθάριστων κερδών της θα προέρχεται από τις συνδρομητικές υπηρεσίες και ότι έως το 2026 θα έχει 1,2 εκατ. πελάτες στην πλατφόρμα.
Η εταιρεία προσφέρει έναντι συνδρομής υπηρεσίες τηλεματικής που ενημερώνουν για την κατάσταση διαφόρων τμημάτων του οχήματος, καθώς και υπηρεσίες που σχετίζονται με την οδηγική συμπεριφορά και την κατάσταση του οδηγού. Υπάρχει επίσης συνδρομητική υπηρεσία τιμολόγησης για τους επαγγελματίες οδηγούς που δεν θέλουν να μπλέκουν με τη γραφειοκρατία της αμερικανικής εφορίας. Η Ford αναφέρει παράλληλα ότι έχει 200.000 πελάτες που πληρώνουν για την υπηρεσία BlueCruise, η οποία προσφέρει αυτόνομη οδήγηση σε μεγάλα τμήματα των αμερικανικών αυτοκινητοδρόμων.
Στα περίπου 4.600 χλμ της διαδρομής από τη Νέα Υόρκη ως το Λος Άντζελες, η συγκεκριμένη υπηρεσία μπορεί να ενεργοποιηθεί για να καλυφθεί το 95% της απόστασης χωρίς τα χέρια του οδηγού στο τιμόνι.
Για 2.100 δολάρια στα τρία χρόνια, δηλαδή 700 δολάρια τον χρόνο ή 58 δολάρια τον μήνα, η υπηρεσία ίσως να μην είναι και τόσο ακριβή για όσους χρησιμοποιούν το αυτοκίνητό τους τακτικά.
Σε έναν νέο κόσμο…
Η έμφαση για την κινητικότητα στα αστικά περιβάλλοντα δίνεται σε άλλα μοντέλα συμπεριφοράς και χρήσης, όπως είναι τα μέσα μαζικής μεταφοράς, οι προτάσεις μικρο-κινητικότητας και ο διαμοιρασμός της χρήσης των οχημάτων, όμως αυτό δεν σημαίνει πως όλοι έχουν τις ίδιες ανάγκες και τις ίδιες απαιτήσεις από το όχημά τους. Σε ένα όχι και τόσο μακρινό μέλλον όπου η ιδιοκτησία του οχήματος να μην αποτελεί κανόνα παρά εξαίρεση, θα μπορείτε να επιλέγετε τις έξτρα υπηρεσίες για περιορισμένο διάστημα και μόνο εφόσον τις χρειάζεστε.
Αν τα κυκλοφοριακά προβλήματα παραμένουν σε μια μελλοντική Λεωφόρο Κηφισίας (σ.σ. σιγά μη λυθούν) το ζητούμενο θα είναι ίσως μια συνδρομητική υπηρεσία κλιματισμού και όχι επιπλέον ιπποδύναμης. Αντίθετα, η οδήγηση σε έναν αυτοκινητόδρομο ή σε έναν επαρχιακό δρόμο μπορεί να ανοίξει την όρεξη για ταχύτητα ή για πιο σπορ οδήγηση με τον οδηγό να ενεργοποιεί (αντί αντιτίμου φυσικά) μια σχετική συνδρομητική υπηρεσία διάρκειας μερικών εβδομάδων ή μηνών.
Όλα αυτά, νωρίτερα από όσο ίσως θα περιμένατε…