Μαθήματα για το μέλλον από την πανδημία. Συνέντευξη με τον καθηγητή στο Πανεπιστήμιο Πειραιά, Σίμο Ρετάλη.
Τη δική του μεταμόρφωση ζει τους τελευταίους μήνες ο κλάδος της εκπαίδευσης, κυρίως κάτω από την ασφυχτική πίεση της πανδημίας και βέβαια με την καταλυτική συμβολή της ψηφιακής τεχνολογίας.
Για αυτές τις αλλαγές, την ετοιμότητα των ελληνικών πανεπιστημίων και όχι μόνο, αλλά και τα μαθήματα που μας αφήνει η πανδημία για το μέλλον, συζητάμε με τον Σίμο Ρετάλη, καθηγητή στο Τμήμα Ψηφιακών Συστημάτων του Πανεπιστημίου Πειραιά.
Για τον κ. Ρετάλη η βίαιη προσαρμογή της εκπαίδευσης στις προκλήσεις της πανδημίας δημιούργησε μια σημαντική κληρονομιά που πρέπει οπωσδήποτε να διαφυλάξουμε. “Ό,τι έχει κατακτηθεί πρέπει να παραμείνει” σημειώνει χαρακτηριστικά, απονέμοντας τα εύσημα στους εκπαιδευτικούς όλων των βαθμίδων, που μέσα σε τόσο σύντομο χρονικό διάστημα απέκτησαν υψηλού επιπέδου ψηφιακές δεξιότητες. “Αν βγαίνοντας στην κανονικότητα συμφωνήσουμε ότι το προηγούμενο, παραδοσιακό εκπαιδευτικό μοντέλο είναι το σωστό, χάσαμε” σπεύσει να προσθέσει στη συζήτησή μας.
Η τεχνολογία, όπως αναφέρει, δεν είναι μόνο το “Webex” (το σύστημα που υιοθετήθηκε για την τηλεκπαίδευση στη χώρα μας), είναι και πολλά άλλα. “Υπάρχουν τόσα άλλα ωραία εργαλεία για επικοινωνία, για συνεργασία, για ανταλλαγή απόψεων, για συν-δημιουργία”, που προσφέρουν την ευχέρεια στους εκπαιδευτικούς να τα χρησιμοποιήσουν, ακόμα και όταν η εκπαίδευση επιστρέψει στα σχολεία. “Το ψηφιακό περιβάλλον θα είναι εκεί” τονίζει χαρακτηριστικά.
Στην Ελλάδα, όπως σημειώνει ο κ. Ρετάλης, είδαμε μόνο ένα κομμάτι των αλλαγών, που αφορούσε την εκπαιδευτική διαδικασία. Όμως η εκπαίδευση και η εισαγωγή της τεχνολογίας σ’ αυτήν πρέπει να αντιμετωπιστεί ολιστικά, με τον κ. Ρετάλη να μας δίνει το παράδειγμα των ΗΠΑ, στις οποίες δόθηκε έμφαση και στην εξασφάλιση της προσβασιμότητας στην τεχνολογία, ακόμα και στην ψυχολογική υποστήριξη των παιδιών.
Περισσότερα στο podcast που ακολουθεί.