Με το Μάρκο Βερέμη συζητάμε για τη σχέση της Ελλάδας με την καινοτομία, την τεχνολογία ως επιταχυντή άλλων κλάδων αλλά και τις δεξιότητες που είναι απαραίτητες σε ένα μέλλον που διαγράφεται πιο ψηφιακό.
Την πεποίθησή του ότι είναι εφικτός «ένας υγιέστατος πυλώνας τεχνολογίας και καινοτομίας στην Ελλάδα», που θα έχει πολλαπλά οφέλη για την οικονομία συνολικά εκφράζει ο Μάρκος Βερέμης στη συνέντευξη που μας παραχώρησε. «Όταν έχεις ένα ισχυρό τομέα τεχνολογίας, πέρα από την αξία που έχει από μόνος του, έρχεται και μπολιάζει πολλούς άλλους τομείς, εκσυγχρονίζοντάς τους» σημειώνει χαρακτηριστικά στην κουβέντα μας, παραθέτοντας τα παραδείγματα του τουρισμού, της τραπεζικής, της γεωργίας, ως κλάδοι που θα μπορούσαν να μετασχηματιστούν.
Άλλωστε και ο ίδιος πριν από περίπου δύο δεκαετίες χρησιμοποίησε την τεχνολογία ως μοχλό για να εξελίξει το πεδίο της διαφήμισης, συν-δημιουργώντας την Upstream, που δραστηριοποιείται πλέον σε δεκάδες χώρες σε όλο τον κόσμο, διευρύνοντας ταυτόχρονα και το αντικείμενό της. Αργότερα, από τα σπλάχνα της Upstream ξεπήδησαν δύο ακόμα καινοτόμες εταιρείες (Workable και Persado) με διεθνή προσανατολισμό. Παράλληλα, και ο ίδιος εκτός από επιχειρηματίας κατέχει εδώ και αρκετά χρόνια και το ρόλο του επενδυτή είτε μέσα από προσωπικές τοποθετήσεις (Workable, Hellas Direct, Softomotive κ.α.) είτε ως Partner στην Big Pi Ventures.
Θεωρήσαμε λοιπόν ότι είναι ο κατάλληλος άνθρωπος για να μας μιλήσει για την επιχειρηματικότητα και την καινοτομία. Για τον κ. Βερέμη η προβληματική σχέση των Ελλήνων με την καινοτομία τις τελευταίες δεκαετίες οφείλεται στο γεγονός ότι οι Έλληνες δεν βίωσαν την καινοτομία ως δημιουργοί της αλλά την έζησαν ως καταναλωτές. «Δεν είχαν κάποια αίσθηση του τι σημαίνει να σκεφτείς κάτι καινούργιο, να το σχεδιάσεις, να το αναπτύξεις και τελικά να το πουλήσεις» αναφέρει στη συζήτησή μας. Όμως, όπως σπεύδει να προσθέσει αυτό έχει ξεκινήσει να αλλάζει σιγά-σιγά, αποτέλεσμα σε ένα βαθμό της οικονομικής κρίσης και της αδυναμίας της εσωτερικής αγοράς, άρα και της πίεσης που ένιωσαν οι επιχειρήσεις να παρουσιάσουν ένα διαφορετικό προϊόν και να το εξάγουν.
«Η σχέση μας με την επιχειρηματικότητα πρέπει να ξεκινάει από τις μικρές ηλικίες» σημειώνει σε ένα άλλο σημείο της συζήτησής μας, με τον ίδιο άλλωστε να είναι πολύ ενεργός στο συγκεκριμένο πεδίο ως πρόεδρος του Σωματείου Επιχειρηματικότητας Νέων, που εστιάζει στην εισαγωγή των παιδιών από τη σχολική ηλικία στις βασικές έννοιες της επιχειρηματικότητας. «Όχι απαραίτητα για να εξελιχθούν όλα τα παιδιά σε επιχειρηματίες αλλά για να γίνουν πιο δημιουργικοί άνθρωποι σε ότι επιλέξουν να κάνουν». «Οι συνειδήσεις φτιάχνονται νωρίς» καταλήγει.
Με τον κ. Βερέμη συζητήσαμε επίσης για το ρόλο του κράτους στην ενθάρρυνση της επιχειρηματικότητας, για τα πλεονεκτήματα και τα μειονεκτήματα των ελληνικών επιχειρήσεων, τις δεξιότητες στις οποίες υπερτερούν ή υστερούν τα στελέχη τους, αλλά και εκείνες που πρέπει να αναπτύξουν για να ανταποκριθούν σε ένα μέλλον που διαγράφεται όλο και πιο ψηφιακό.