Οι αναλυτές εκτιμούν ότι οι αλλαγές που θα φέρει το 5G στον κόσμο της ψυχαγωγίας θα είναι περισσότερες από όσες έχουμε γνωρίσει τα τελευταία 50 χρόνια.
Ο κλάδος της ψυχαγωγίας είχε ανέκαθεν στενούς δεσμούς με την τεχνολογία. Το ραδιόφωνο και η τηλεόραση, από τα πρώτα χρόνια της εμφάνισής τους, εξυπηρέτησαν -εκτός βέβαια της ενημέρωσης- την ψυχαγωγία των ακροατών και των τηλεθεατών. Το Internet, κάποιες δεκαετίες αργότερα, το ίδιο, ακόμα και τα κινητά τηλέφωνα φρόντισαν να εξυπηρετήσουν από νωρίς και αυτήν την ανάγκη των χρηστών. Όλες οι παραπάνω εξελίξεις είχαν ως αποτέλεσμα τόσο τη δημιουργία ψυχαγωγικού περιεχομένου πάνω στις ιδιαιτερότητες του κάθε μέσου, όσο και τη δημιουργία νέων εταιρειών και οικοσυστημάτων. Άλλωστε, το ένα προϋποθέτει το άλλο σε μεγάλο βαθμό.
Επομένως, σε μια τεχνολογική εξέλιξη τόσο μεγάλη όσο το 5G είναι δεδομένο ότι ο κλάδος της ψυχαγωγίας δεν μπορεί και δεν θα μείνει ανεπηρέαστος. Σε όλα τα επίπεδα, στις υπηρεσίες και το περιεχόμενο που θα μπορεί να απολαύσει ο χρήστης, αλλά και στους τρόπους με τους οποίους θα μπορεί να το καταναλώνει και γιατί όχι να συμμετέχει σε αυτό. Μάλιστα, ειδικοί και αναλυτές εκτιμούν ότι οι αλλαγές που θα γνωρίσει η συγκεκριμένη αγορά τα επόμενα 10 χρόνια θα είναι πολύ μεγαλύτερες από εκείνες που είδαμε να συντελούνται τα τελευταία 50 χρόνια.
Είμαστε μόλις στην αρχή
Μπορεί να είμαστε μόλις στην αρχή της εποχής των 5G δικτύων, αλλά ήδη διακρίνονται τα πρώτα «ίχνη» ότι οι καταναλωτές αντιλαμβάνονται τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά της νέας τεχνολογίας που είναι ικανά να προσφέρουν μια νέα εμπειρία και στον κόσμο της ψυχαγωγίας.
Χαρακτηριστικά είναι τα ευρήματα μιας πρόσφατης παγκόσμιας έρευνας της Ericsson, που συγκρίνει τη συμπεριφορά 200 εκατομμυρίων χρηστών που απολαμβάνουν ήδη τα 5G δίκτυα με εκείνη περισσότερων από 1 δισ. χρηστών που είναι εκτός 5G. Σύμφωνα με τα στοιχεία, οι 5G χρήστες ξοδεύουν κατά μέσο όρο δύο ώρες περισσότερο σε παιχνίδια που χρησιμοποιούν το cloud και μία ώρα περισσότερο σε εφαρμογές επαυξημένης πραγματικότητας (AR) την εβδομάδα σε σύγκριση με τους χρήστες 4G.
Μεταφράζοντας τα παραπάνω στοιχεία, οι χρήστες 5G δείχνουν να κατανοούν τα οφέλη της νέας τεχνολογίας (υψηλές ταχύτητες και χαμηλό latency μεταξύ άλλων) με αποτέλεσμα να στρέφονται (ή να εξερευνούν έστω) περισσότερο στις απαιτητικές εφαρμογές ψυχαγωγίας και να καταναλώνουν περισσότερο περιεχόμενο. Μια αλλαγή συμπεριφοράς που συντελείται χωρίς να έχει αλλάξει κάτι δραματικά στις παρεχόμενες υπηρεσίες. Αρκεί, όπως φαίνεται, η εξέλιξη των δικτύων για να πυροδοτήσει αυτήν την αλλαγή.
Ένας νέος κόσμος ψυχαγωγίας
Η ίδια έκθεση έχει ένα ακόμα πολύ ενδιαφέρον εύρημα: οι early adopters του 5G εμφανίζονται χαρούμενοι με τις ταχύτητες που απολαμβάνουν, αλλά ανυπομονούν για νέες καινοτόμες υπηρεσίες, που θα εκμεταλλεύονται τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά της νέας τεχνολογίας. Αυτό το κύμα καινοτομίας αναμένεται τα αμέσως επόμενα χρόνια και στον τομέα της ψυχαγωγίας.
Πώς μπορεί λοιπόν να μοιάζει ο νέος αυτός κόσμος και πού εμφανίζονται οι πιο σημαντικές ευκαιρίες για τις εταιρείες, που δραστηριοποιούνται (ή θα θελήσουν να δραστηριοποιηθούν) στο πεδίο της ψυχαγωγίας; Οι εκτιμήσεις μιας πρόσφατης έκθεσης της Intel και της Ovum παρουσιάζουν ιδιαίτερο ενδιαφέρον.
Κοινόχρηστες εμπειρίες ψυχαγωγίας: Παίρνοντας ώθηση και από την πανδημία, κατά τη διάρκεια της οποίας μάθαμε ότι η παρουσία μας σε ένα φυσικό χώρο μπορεί να κρύβει κινδύνους, οι κοινές -αλλά από απόσταση- ψυχαγωγικές εμπειρίες αναμένεται να ανθίσουν τα αμέσως επόμενα χρόνια. Συναυλίες, πρεμιέρες ταινιών, αθλητικές εκδηλώσεις, συμμετοχικά παιχνίδια και κάθε είδους δραστηριότητα που μέχρι τώρα ήταν περιορισμένη σε μια συγκεκριμένη τοποθεσία/χώρο, θα πραγματοποιούνται/μεταδίδονται online σε όλο τον κόσμο, με το παγκόσμιο ακροατήριο να μπορεί να τα απολαμβάνει (ακόμα και να τα «βιώνει») από όποια συσκευή επιθυμεί: από το smartphone μέχρι οποιαδήποτε συσκευή mixed reality, επιλέγοντας ταυτόχρονα τη δική του οπτική γωνία.
Ομαδικά αθλητικά γεγονότα: η εμπειρία των αθλητικών γεγονότων δεν θα περιορίζεται μόνο σε αυτό που συμβαίνει στον αγωνιστικό χώρο, αλλά θα συνοδεύονται από εξαιρετικά πλούσιες εμπειρίες, οπτικές και όχι μόνο, που θα μπορεί να τις απολαύσει ο θεατής με 5G γυαλιά ή ασύρματα ακουστικά. Από στατιστικές πληροφορίες έως ζωντανά στοιχήματα, ο χρήστης θα έχει στη διάθεσή του ένα εύρος επιπρόσθετων εμπειριών, εκτός από την παρακολούθηση του αγώνα.
Το AR και το VR, δύο αναδυόμενες τεχνολογίες των τελευταίων χρόνων αναμένεται να γνωρίσουν εντυπωσιακή ανάπτυξη. Το 5G αναμένεται να ξεκλειδώσει τις δυνατότητες αυτών των τεχνολογιών, με το σύνολο των εσόδων μέχρι το 2028 να εκτιμάται σε περισσότερα από 140 δισεκατομμύρια δολάρια.
Σημαντικό κομμάτι από αυτά τα έσοδα αναμένεται να προέλθει μόνο από τον κλάδο του gaming, το οποίο και αναμένεται να αποτελέσει από τις πρώτες αγορές, που θα εκμεταλλευτούν το 5G, αφού προσφέρει την ευχέρεια για πραγματικά διαδραστικά παιχνίδια. Σημαντική ανάπτυξη αναμένεται να γνωρίσει και το cloud gaming, καθώς τα νέα δίκτυα μπορούν να προσφέρουν τη γρήγορη ανταπόκριση που είναι απαραίτητη. Σύμφωνα με τις προβλέψεις, τα έσοδα από παιχνίδια σε κινητά 5G, συμπεριλαμβανομένων των παιχνιδιών AR και cloud, αναμένεται να ξεπεράσουν τα 100 δισεκατομμύρια δολάρια ετησίως μόνο το 2028.
Είναι προφανές ότι η ψηφιακή διαφήμιση, που έτσι και αλλιώς συνοδεύει όποιο περιεχόμενο καταναλώνουμε, θα μεταμορφωθεί. Το 5G θα δώσει την ευχέρεια στο διαφημιστικό προϊόν να εξελιχθεί από την παραδοσιακή προβολή σε μια πλούσια διαδραστική εμπειρία, με την έρευνα της Intel και της Ovum να εκτιμά ότι μόνο τα έσοδα της mobile διαφήμισης το 2028 από το 5G θα πλησιάσουν τα 180 δισεκατομμύρια δολάρια.
Ακόμα και η εκπαίδευση θα αποκτήσει πιο έντονα το χαρακτήρα της ψυχαγωγίας και του gamification. Διαδραστικά βίντεο για παράδειγμα πέρα από το να αφηγούνται την εκάστοτε ιστορία στους μαθητές, θα τους μεταφέρουν μέσα στην ίδια την ιστορία, μέσω εφαρμογών mixed reality. Αντίστοιχες εφαρμογές θα παρέχουν τη δυνατότητα στους μαθητές να συνεργάζονται από απόσταση για την επίλυση προβλημάτων, με τους δασκάλους να έχουν στη διάθεσή τους εργαλεία που θα προσφέρουν συναρπαστικές απεικονίσεις και προσομοιώσεις για να υποστηρίξουν τη διδασκαλία.
Μέσα σε αυτό το περιβάλλον αλλαγών αναμένεται να προκύψει μια νέα γενιά εταιρειών και δημιουργών περιεχομένου που θα προσφέρει τις νέες συναρπαστικές υπηρεσίες και εφαρμογές. Όπως συνέβη με το 4G (το Instagram ή το TikTok είναι δύο χαρακτηριστικά παραδείγματα εφαρμογών που αναδείχθηκαν στην προηγούμενη γενιά), αλλά σε πολύ μεγαλύτερη κλίμακα.
Μια προσωπική φυσαλίδα ψυχαγωγίας
Στο πρόσφατο video της Cosmote για τις αλλαγές που φέρνει το 5G στο σπίτι και στην ψυχαγωγία ο Τάσος Κούρτης, Διευθυντής Έρευνας του ΕΚΕΦΕ Δημόκριτος κάνει λόγο ότι το 5G θα δημιουργεί για κάθε χρήστη μια προσωπική φυσαλίδα, ένα προσωπικό δίκτυο, που θα τον ακολουθεί όπου κι αν βρίσκεται. Στο σπίτι, στις διακοπές, ακόμα κι εν κινήσει. Μην ξεχνάμε ότι με την είσοδο των αυτόνομων οχημάτων, οι επιβάτες (ακόμα και ο οδηγός) θα έχουν την ευχέρεια κατανάλωσης περιεχομένου, αφού θα εκλείψει η ανάγκη προσοχής στο δρόμο και το τιμόνι.
Η προσωποποίηση του περιεχομένου ψυχαγωγίας αναμένεται να παίξει καταλυτικό ρόλο στη νέα εποχή που ανατέλλει. Μάλιστα, πολλοί είναι αυτοί που ισχυρίζονται πλέον ότι σ’ αυτόν το νέο κόσμο δεν θα έχει τόση σημασία ποιος θα προσφέρει το καλύτερο περιεχόμενο με βάση τις παραδοσιακές αξίες (π.χ. το καστ μιας τηλεοπτικής σειράς) αλλά οι τρόποι με τους οποίους θα καταφέρνει να «σερβίρει» αυτό το περιεχόμενο στο χρήστη, προκειμένου να «ακουμπάει» ακριβώς πάνω στις ανάγκες του. Η εξατομίκευση κάθε εμπειρίας θα είναι κορυφαία προτεραιότητα για τους δημιουργούς περιεχομένου, προκειμένου να κερδίσουν την αφοσίωση (ακόμα και την εμπλοκή) του κοινού τους.
Ο κλάδος και οι επιμέρους αγορές της ψυχαγωγίας δείχνουν ήδη να ασπάζονται τη δυναμική του 5G. Χαρακτηριστική είναι μια περσινή έρευνα για τον κλάδο της τηλεόρασης, σύμφωνα με την οποία το 92% των καναλιών εμφανίζονται να είναι έτοιμα να υιοθετήσουν το 5G σε βάθος διετίας, με τον εξ αποστάσεως έλεγχο των τηλεοπτικών παραγωγών να εμφανίζεται ως το πλέον δημοφιλές σενάριο χρήσης. Σενάριο που ήδη υλοποίησε δοκιμαστικά και στη χώρα μας η Cosmote TV την προηγούμενη άνοιξη στον τελικό του Κυπέλλου Ελλάδας, τοποθετώντας 5G κάμερες, που ελέγχονταν απευθείας από το κεντρικό στούντιο.
Ο κλάδος κατανοεί, όπως φαίνεται, το ανταγωνιστικό πλεονέκτημα που μπορεί να προσφέρει το 5G, δημιουργώντας οικονομίες κλίμακος, αλλά και τηλεοπτικό προϊόν που θα έχει μεγαλύτερο αποτύπωμα στον θεατή.
Το 5G, ως η κινητήρια δύναμη των αλλαγών, προσφέρει ένα νέο όραμα ψυχαγωγίας, που υπόσχεται πλουσιότερες, διαδραστικές και πιο ζωντανές εμπειρίες. Από τις αλλαγές καμία πλευρά του οικοσυστήματος δεν θα μείνει ανεπηρέαστη: οι δημιουργοί θα πρέπει να υλοποιήσουν αυτές τις εμπειρίες, οι διανομείς να βρουν νέους τρόπους διάθεσης και οι καταναλωτές να τις απολαύσουν.